Gezocht: Coördinator bij de VoorleesExpress

Omschrijving:
De vrijwilligers van de VoorleesExpress lezen wekelijks thuis voor bij gezinnen met kinderen van 2-8 jaar. Heb jij affiniteit met kinderen en ben je enthousiast over boeken en (voor)lezen? En vind je het leuk om een team van voorlezers te begeleiden? Het nieuwe seizoen start in september dus meld je nu aan!

Type werkzaamheden:
Gedurende 20 weken leest een vrijwilliger voor bij kinderen met (het risico op) een taalachterstand. We merken dat kinderen door het voorlezen meer leesplezier krijgen, beter Nederlands gaan praten en zich beter kunnen concentreren. Ouders maken een belangrijk deel uit van het project en zij worden ondersteund om het voorlezen een plekje in het gezinsleven te geven. Wij vinden het belangrijk om onze vrijwilligers intensief te begeleiden. Daarom heeft elke coördinator een team van 6 tot 8 gezinnen en voorlezers onder zijn of haar hoede. Als coördinator ben je goed op de hoogte van wat er bij de gezinnen thuis gebeurt en houd je de verwachtingen en doelstellingen van voorlezers en gezinnen in het oog. Samen kijken jullie hoe het voorlezen bij de gezinssituatie past. Je gaat op drie momenten met de voorlezers mee naar het gezin, organiseert drie bijeenkomsten voor de voorlezers en onderhoudt contact met hen. Daarbij word je begeleid door een projectmedewerker van de VoorleesExpress, met wie je ook regelmatig contact hebt over het verloop van het voorleestraject.

Het coördineren vraagt gemiddeld 2 uur per week, inclusief voorlezersbijeenkomsten.

Wij vragen:
– Je bent in staat om een groep enthousiaste vrijwilligers aan te sturen;
– Je beschikt over een goede dosis organisatorische vaardigheden;
– Je hebt een open houding en affiniteit met de doelgroep;
– Je bent administratief vaardig;
– Je kunt je voor een half jaar aan het project binden;
– Je bent beschikbaar in de avonduren.

Wij bieden:
– Een coördinatorentraining waarin je wordt getraind in het begeleiden van de deelnemers en het inspelen op situaties die je kunt tegenkomen tijdens het project;
– Een vrijwilligersvergoeding;
– De mogelijkheid om ervaring op te doen in het begeleiden en coachen van een team vrijwilligers;
– Intensieve begeleiding vanuit de VoorleesExpress.

Meedoen of meer weten?
E: voorleesexpress@stichtingmano.nl