HVP | Doelstellingen & Kernwaarden
Het bevorderen van optimale participatie in de samenleving voor groepen en individuen voor wie dat niet vanzelfsprekend is, door middel van methodieken en projecten gerelateerd aan taal, media en educatie. Dat is de doelstelling van Hoedje van Papier.

Hoedje van Papier gelooft in mensen. Wij zijn ervan overtuigd dat er in ieder mens talenten schuilen die nog tot bloei moeten komen en benut kunnen worden. Maar dan moet je die talenten wel zelf zien! Het ontdekken en ontplooien van deze talenten is namelijk niet voor iedereen even makkelijk. Hier biedt Hoedje van Papier de helpende hand. Met onze projecten geven we de kwetsbare groepen in onze samenleving een duwtje in de rug, zodat ook zij zichzelf kunnen ontwikkelen; zodat ook zij zo optimaal mogelijk kunnen participeren in de maatschappij. Kinderen en jongeren in achterstandswijken, nieuwe Nederlanders die de taal willen leren, senioren die zichzelf willen ontwikkelen, mensen met een beperking die persoonlijk willen groeien. Al deze mensen en nog vele anderen ondersteunen we om te transformeren van kwetsbaar naar daadkrachtig.

ONZE KERNWAARDEN

1. Hoedje van Papier werkt vanuit een grote betrokkenheid bij de maatschappij en de mensen met wie wij samenwerken. We zijn betrokken bij onze deelnemers en bij de samenleving als geheel. Deze betrokkenheid zorgt ervoor dat we alert zijn op nieuwe ontwikkelingen en we ons laten inspireren in het werk dat we doen.
  2. In een maatschappij die continu evolueert en veranderende eisen stelt aan burgers en organisaties als de onze, is het belangrijk flexibel te zijn. Hoedje van Papier past zich dan ook creatief en daadkrachtig aan, aan dat wat de maatschappij en haar burgers nodig heeft.
  3. Geen mens of organisatie staat op zichzelf. Samenwerking met andere organisaties en het aangaan van verbindingen is dan ook de kracht van Hoedje van Papier. Het belang van verbinding geven we ook door aan onze deelnemers. Tijdens elk project stimuleren we nieuwe ontmoetingen, nieuwe contacten en nieuwe vormen van samenwerking.
  4. Ieder mens heeft kwaliteiten en dromen, daar zijn we van overtuigd. Sommige mensen hebben een extra steuntje in de rug nodig om deze te ontdekken en in te zetten. Onze projecten zijn dan ook gericht op het activeren van mensen door uitgaan van eigen kracht.
  5. Hoedje van Papier voert haar projecten met aandacht voor mens en kwaliteit uit en heeft zich daarmee als een betrouwbare partner weten te onderscheiden.