HVP | Talenten
16686
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16686,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2,vc_responsive
balk_talent

Hoedje van Papier vindt het belangrijk dat ieder mens de kans krijgt om zijn of haar talenten te ontwikkelen. Mensen die hun eigen talenten nog niet zien of niet durven ontplooien, helpen we dus graag door het aanbieden van creatieve workshops. Zo geven we workshops aan zowel kinderen en jongeren als ouderen, aan mensen met een beperking en aan nieuwe Nederlanders. Denk aan workshops op het gebied van film, radio, journalistiek, verhalen schrijven en theater, maar ook aan activiteiten die de betrokkenheid van kinderen en jongeren bevorderen zoals een kinderraad, een jongerenraad of talkshow voor jongeren. Concreet organiseren wij de volgende projecten:

MULTIMEDIA WORKSHOPS

Tijdens de multimediaworkshops gaan deelnemers onder begeleiding van een gekwalificeerde vakkracht aan de slag met een zelf te maken magazine, film of radioprogramma. De activiteiten die de deelnemers ondernemen, zijn niet alleen leerzaam, maar ook erg leuk. Een aantal voorbeelden van de uitstapjes zijn: een kinderredactie die bij de brandweer op bezoek gaat, een groep tienermeiden die in een interview al hun vragen over geloof aan een moslima en een christelijke vrouw stellen, een mannengroep die voor hun magazine een molen bezoekt en een groep senioren die een dag met een wijkagent meelopen voor hun blad.

In dit proces van het maken van een magazine, film of radioprogramma ontdekken de deelnemers spelenderwijs wat zij zelf belangrijk vinden in hun leven. Dit durven ze ook te onderzoeken en te bevragen. Daarbij bevragen zij zichzelf, elkaar en anderen. Zo leren de deelnemers initiatief nemen, samenwerken, zich in te leven in anderen, een kritische houding te ontwikkelen, een mening te vormen, maar ook zelf naar oplossingen te zoeken. Het resultaat van de workshop is niet alleen een mooie film of magazine, maar belangrijker nog: deelnemers hebben zich ontwikkeld tot actieve burgers. De workshops duren afhankelijk van de vraag tussen 6 en 18 weken met als eindresultaat een eigen magazine, radio- of videoreportage. Alle magazines en video’s zijn op onze website terug te vinden.

In de videoworkshop heb ik leuke filmpjes gemaakt. Onze docent stond altijd open voor vragen en vertelde ook genoeg theorie. Daarnaast heb ik vrienden gemaakt met alle jongens waardoor de lessen onwijs plezierig waren en er goede ideeën bedacht werden.

Jorin van Dam I 23 jaar

Het leukste bij de Wijktijgers vond ik dat we verhalen mochten schrijven en dat we leerden interviewen. Ook konden we onszelf daarin zijn en hoefden we elkaar niet na te apen.

Renee Kop I 9 jaar

Toen ik mocht meedoen met een cursus journalistiek voor senioren, dacht ik meteen: Bingo. Met een gemêleerd gezelschap ging ik op mijn oude dag aan de slag. We interviewden elkaar, maakten foto’s, we stonden zelfs met z’n vijven op de cover. Het is een fijne cursus geweest. Dit zijn de krenten uit de pap van het leven.

Harrij Jansen I 82 jaar

THEATER

Tijdens deze workshop voor kinderen wordt gedurende een aantal weken onder leiding van ervaren vakkrachten een toneelstuk gemaakt. Door middel van spel en beweging wordt gewerkt aan tekstbegrip, het achterhalen van informatie, het verwerven van een grotere woordenschat en communicatieve vaardigheden zoals het gebruik van stem, taal, houding, beweging en mimiek. In het spel van de leerlingen worden gevoelens, ideeën, gebeurtenissen en personages verbeeld. De leerlingen verwerven daarmee vaardigheden als speler van rollen. Ze leren daarbij tevens te reflecteren op hun eigen spel en dat van anderen. Spelplezier staat in deze lessen voorop!

Ik vond de workshop echt leuk! Ik vind schrijven vooral tof omdat je kunt schrijven over wat je hebt meegemaakt, zodat je eigenlijk een beetje met iemand praat.

Sandra I 11 jaar

Ik vond de workshop heel erg leuk of eigenlijk: inspirerend. Je mag zelf lekker nadenken en fantaseren over je held en wat er gebeurt. En na een paar uur heb je ineens een heel verhaal gemaakt!

Nordin I 13 jaar

VERHALEN SCHRIJVEN

Op verschillende scholen, residentiële jeugdopvang en Asielzoekerscentra geeft Hoedje van Papier aan kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar een korte cursus Verhalen schrijven. In een programma van een halve dag leren de kinderen met behulp van een aansprekend thema zoals ‘Helden’ of ‘Griezelen’ hoe een spannend verhaal in elkaar zit en hoe ze er zelf één kunnen schrijven. Natuurlijk wordt er aandacht besteed aan nieuwe woorden en de taalontwikkeling, maar de korte cursus verhalen schrijven gaat er vooral om dat de kinderen even lekker vrij kunnen zijn. Ze hoeven even niet bezig te zijn met de vervelende situatie thuis, of met de ‘saaie vakken’ die ze op school krijgen. Deze middag dompelen ze zich onder in hun eigen creativiteit en gaan ze aan de slag met hun fantasie. Aan het einde van de dag maken de kinderen een tekening bij hun verhaal en lezen ze hun verhaal voor. De workshop levert spannende verhalen, vrolijke gezichten en nieuwe energie op.

Hoedje van Papier biedt ook een langere cursus Verhalen schrijven aan. In een periode van zes lessen, gegeven gedurende zes weken, gaat de vakkracht in op lezen, leesmotivatie, schrijfmotivatie, het bedenken van een hoofdpersoon en verhaalstructuur. Elke les wordt er aandacht besteed aan bepaald aspect van een verhaal en zo groeit het verhaal elke week een stukje. Aan het einde van de langere cursus heeft elke deelnemer een spannend, mooi of gek verhaal met een illustratie en heeft de deelnemer de handvatten om op school betere verhalen te schrijven of thuis lekker verder te werken aan spannende vervolgen.

DANS & RAP

Hoedje van Papier organiseert dans- en rapworkshops voor kinderen en jongeren. De kinderen die deelnemen bevinden zich vaak in een moeilijke positie en krijgen door deze workshops de kans om hun talent te ontdekken, zichzelf te zijn en zichzelf te uiten. Ook leren de kinderen en jongeren dat als ze iets willen bereiken, ze daar hard voor moeten werken: we laten zien hoe belangrijk het is om goed voor jezelf te zorgen en brengen hen discipline bij. Belangrijke doelstellingen zijn:

  • Het ontdekken van talenten voor dans en rap
  • Het leren stellen van doelen en deze middels inzet en discipline behalen
  • Versterken van zelfvertrouwen en vergroten van eigen waarde
  • Het leren uiten van emoties
  • Een bewuste levensstijl met betrekking tot voeding, beweging en gezondheid
Ik vond het heel leuk om in het jongerenpanel te zitten omdat we onze stem konden laten horen. Ook was het fijn om met kinderen die ongeveer hetzelfde hadden meegemaakt te praten, te eten, filmpjes te maken en natuurlijk de talkshow op te nemen.

Fahima I 13 jaar

KINDER- & JONGERENRAAD

Kinderen en jongeren zijn slim, onbevangen en weten vaak precies wat er wel en niet goed voor hen is. Daarom zijn er steeds meer scholen en organisaties die een kinderraad organiseren om ‘de grote mensen’ te adviseren over kinderzaken. In de verschillende kinder- en jongerenraden die Hoedje van Papier begeleidt, denken en praten kinderen mee over dingen die hen direct aangaan. De jonge deelnemers leren na te denken over hun eigen leven, over problemen die er spelen en zoeken naar eventuele oplossingen. Ze ontwikkelen een kritische houding, werken samen naar één doel, leren hoe ze zich goed kunnen verwoorden en hoe ze een presentatie moeten geven.

In de Jongerenraad heb ik geleerd dat ik niet de enige ben met problemen, maar dat er ook andere mensen zijn die zich rot voelen. Ik vond het fijn om mijn gevoelens te delen en samen over oplossingen na te denken.

Greta I 12 jaar

Ik vind het heel leuk om in de Kinderraad te zitten omdat we mee mogen denken over de Kinderfaculteit. En we hoeven niet altijd iets goeds te zeggen, als we iets niet leuk vinden, mogen we dat ook vertellen, zodat de Kinderfaculteit dit kan verbeteren.

Mohammed I 11 jaar

CONTACT

Voor meer informatie over bovengenoemde projecten kunt u contact met ons opnemen.

↓